Wikia

Que is datgene wat Manuel zegt als hij iets anders bedoeld dan tortilla of worstenbroodje en niet begrijpt wat iemand bedoelt.

GeschiedenisEdit

Het woord Que komt uit het Nedersaksisch en is bedacht door Manuel Garcia del Pinto Torres III. Hij was een conquistador die Goeree-Overflakkee probeerde te bezetten. Dit lukte hem in 1825 bij de slag om Paulistinius. Het woord deed toen zijn intrede in de Zeeuwse cultuur.

5 jaar laten namen de Zeeuwen het woord mee op hun kruistochten naar Madrid waar zij probeerde Madrid te bevrijden van de Vliegende Peking eenden. Tijdens het verjagen riepen de Zeeuwen constant: Que! Dit als teken van blijdschap als er weer een Vliegende Peking eend gevlogen was terug naar zijn spleet-ogige geboorteland zonder aardbeving.

Manuel, die inmiddels in zijn geboortestad was achtergebleven verhuisde later naar Torquay waar zijn droom in vervulling ging. Hij kon gaan werken bij het meest prestigieuze hotel in Engeland: Fawlty Towers.

BetekenissenEdit

Que heeft meerdere betekennissen.

In het Zeeuws betekent het woord letterlijk, 'weg' of 'vlieg weg naar een oord hier ver vandaag waar de mooie meiden staan naast de grote kokosbomen met de naar lijm ruikende boomschorsen'.

In het Spaans betekent het woord vaak, 'weet niet', 'ikke niet begrijpie' of 'waarom heb jij zo'n grote berg Paella op mijn motorfiets gegooid'.

Naar verluidt heeft het woord ook nog enige betekenis in het West-Fries waar het zoiets betekent als, 'waarom heeft Manuel zo'n grote snor terwijl Basil een veel kleinere snor heeft'.

GebruikEdit

Het woord Que wordt vooral gebruikt tijdens het vangen van Peking eenden, het aangeven van onwetendheid, het lekker vinden van een broodje Curryworst en (alleen in het Nepalees) ook Nee-Pal.