Wikia

Bep (29 februari 1956, Amsterdam) is een lesbische voormalig waterpolo international. Ze speelde tussen 1975 en 1998 in de competitie van de Sovjet-Unie.

Er zijn geruchten omtrend overmatig testosterongebruik, maar dit word door haarzelf sterk ontkent. Ook is er ook een aanklacht tegen haar ingediend omtrent het vermoorden van twee tegenspelers in 1980, maar de Sovjet Unie heeft de aanklagers daarna succesvol omgekocht, en daarna omgebracht.

GeschiedenisEdit

Bep werd geboren op 29 februari 1956 te Amsterdam, haar vader heette Bob, haar moeder Miep. Ze had thuis 10 broers en zusters. Ze woonde tot ze 15 was vier hoog achter in de Jordaan. Ze zwom als klein meisje altijd in de Prinsengracht, waar het in die tijd nog zo vervuild was, dat je wel erg krachtig moest zwemmen om door alle rommel en afval heen te komen.

Op haar 12de kwam ze in het waterpoloteam van Amsterdam, daar speelde tussen alle volwassen, en had ze de reputatie om ongezien onderwater langs de verdediging te zwemmen en daar te kunnen scoren.

Toen ze 19 jaar oud was, werd ze gescout door Vladimir Scunsmirski, een prominent waterpoloscout in de jaren '70, en ging ze naar de Sovjet-Unie om daar te spelen voor het WC (Waterpolo Club) Leningrad. Rond deze tijd begon het gebruik van testosteron. In de USSR was het in die tijd wel gebruikelijker om hormonen te gebruiken, maar niet in deze proporties.

In 1980 vermoordde ze, per ongeluk, twee tegenspelers. Ze had naar eigen zeggen, "jeuk onder haar oksel", en verpletterde zo twee tegenspelers.

Eind jaren '80 werd ze de maïtresse van Gorbatsjov. Deze relatie hield stand tot de val van de muur in '89.

Ze bracht WC Leningrad weer terug naar de top in de russische waterpolocompetitie. Ze bleef uit eindelijk 7 seizoen bij die club, totdat de transfer naar WC Moskou dan toch eindelijk verwezenlijkt werd. Bij WC Moskou blijf ze tot 1998, toen ze inmiddels zoveel testosteron genuttigd had, dat haar vrouwelijkheid, zelfs voor russische maatstaven, toch echt onherstelbaar verdwenen was.

Na het einde van haar carriére in Rusland, ging ze terug naar Nederland.

ClubverbandEdit

Nationale CompetitieEdit

  • Cup der Kameraden: 1976, 1978, 1986
  • KGB-Beker Kampioen: 1977, 1980, 1982, 1983, 1987

Individuele PrijzenEdit

  • Ridder in de Orde van Lenin: 1986
  • Ridder in de Orde van Stalin: 1984
  • Ridder in de Orde van Chroesjtsjov: 1982
  • Ridder in de Orde van Brezjnev: 1980
  • Ridder in de Orde van Gorbatsjov: 1978
  • Prijs van meest Gelijke Kameraad: 1977
  • Prijs van meest Kameradelijke Kameraad: 1985
  • Sportvrouw van de Gemeente Hellendoorn: 1977, 1988
  • KGB ereteken van verdienste: 1981